Skip to main content

Les Jornades de Màrqueting i Comunicació Empresarial de la UVic-UCC fan èmfasi en una comunicació experiencial i centrada en les emocions

Notícia

El 17 i 18 d’abril l’Aula de Cinema de la Universitat ha acollit la tercera edició de les Jornades de Màrqueting i Comunicació Empresarial de la UVic-UCC. Durant dos dies, les jornades, que també s’han pogut seguir per streaming, han connectat el món professional amb l’acadèmic i han mostrat les tendències del sector. Experts de primera línia hi han presentat les seves aportacions en quatre ponències, davant de més de 150 persones, entre professionals, estudiants i docents.

Image
fec

Decàleg per a una comunicació d’empresa i transformació digital

“Dels professionals del màrqueting dependrà la imatge de les companyies en què treballen”. Aquesta és una de les afirmacions que ha fet Ana Palencia, directora de Comunicació i Sostenibilitat d’Unilever Iberia, que ha pronunciat la primera de les ponències de les jornades, sota el títol “Qui parla en nom de la marca?”. Al llarg de la seva exposició, ha presentat un petit decàleg per a una comunicació d’empresa eficaç amb els mitjans. Hi ha destacat la importància d’un missatge alineat i coherent amb els valors de l’empresa, la simplicitat, la proximitat i l’empatia envers els professionals del periodisme i l’audiència a la qual es dirigeixen, alhora que ha fet èmfasi en l’expressió facial, el llenguatge corporal, el ritme i el to de veu. L’experta també ha posat l’accent en la importància de preparar bé la interacció amb els mitjans.

Centrant-se a explicar com s’orienta el negoci d’un club de futbol, Octavi Tarrés i José Luis Beltran, Business, Development & Partnership Manager i responsable de Projectes Digitals, respectivament, al FC Barcelona, han destacat “la urgent i inaturable necessitat de transformació digital en el món del futbol”. Aquesta transformació, han dit, es tradueix en fer èmfasi en la generació d’experiències, oferir emocions, i fer que el club de futbol es pugui convertir en un club personal. En definitiva, es tracta que “el consumidor estigui connectat a l’experiència durant molt més temps que el que dura un partit de futbol” perquè l’espectador “ja no en té prou d’anar-hi i mirar”, busca experiències vivencials. D’altra banda, han destacat la necessitat de captar i analitzar les dades del públic per ajudar a orientar les decisions de negoci: “Hem de saber constantment què està passant, què està funcionant i què no”, han assenyalat.

Incorporació del consumidor al centre de les estratègies

Sobre com despertar emocions en les elits i la comunicació en el món de la moda i el luxe, n’ha parlat Bibiana Prats, directora de Màrqueting i Relacions Públiques de Selvert Thermal. En la seva ponència, ha destacat el fet que el nostre entorn canvia constantment i que cal adaptar-se a la vulnerabilitat, incertesa, complexitat i ambigüitat (VUCA), de manera que “si no portem a terme estratègies de comunicació adaptades al VUCA word, ens quedarem fora del mercat”. Així mateix, ha parlat del paper de les xarxes socials en aquesta comunicació, que ara ja no busquen informar el consumidor sinó establir-hi vincle, de manera que pren importància la creació d’una comunitat fidel, l’establiment d’un diàleg permanent, el màrqueting sensorial (que aprofundeix en les percepcions i les emocions) i una comunicació experiencial. També ha remarcat el fet que perquè els productes tinguin un lloc en la ment del consumidor d’elit han de ser sostenibles. Finalment, amb mirada de futur, ha comentat que s’especula amb els avatars com a nous generadors de contingut: “El metavers és una realitat i hi hem d’estar expectants”, ha indicat.

En la darrera de les ponències, Laura Torrebadell, directora general de Punt de Fuga, ha exposat les claus per comunicar-se amb la nova generació de joves, amb la ponència “El futur s’escriu amb Z”. Per adreçar-s’hi, ha dit, cal tenir en compte que és una generació que ha nascut i crescut amb l’esclat de la tecnologia, fortes crisis econòmiques, retallades socials i una pandèmia inèdita. En la seva exposició ha presentat un dels estudis fets per Punto de Fuga sobre les característiques de la generació Z, que ha definit com a neonadiua digital, autodidacta i multitasca, impacient i exigent, hiperconnectada, pragmàtica i realista i còmoda en les relacions horitzontals. És una generació que ha après a viure amb la incertesa general de les coses i que tot i que no té poder adquisitiu, condiciona algunes decisions de compra importants en la seva llar i influencia la seva família respecte a allò que li preocupa (medi ambient, per exemple).

Lluís Bassat, en l’acte de cloenda

La inauguració de les jornades ha estat presidida pel degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació, Josep Burgaya, que ha destacat el paper del màrqueting i la comunicació empresarial com a instrument d’intermediació imprescindible entre consumidors i empresa, i entre producte i consumidors. En aquest sentit, fent referència a aquesta disciplina, ha assenyalat que “la qualitat del producte és indispensable, però la manera de vestir-lo és essencial per sobreposar-se a un context actual saturat d’estímuls” i ha afegit que “comprem productes, però sobretot comprem històries, comprem relats perquè qualsevol acció de compra té components analítics, però sobretot en té d’emocionals”.

El darrer dia, en l’acte de clausura, Lluís Bassat, doctor honoris causa de la UVic-UCC i de la Càtedra Lluís Bassat de Màrqueting Comunicació Empresarial, ha posat sobre la taula la importància de mantenir una actitud humil i “continuar aprenent al llarg de la vida” . També ha donat alguns consells per als futurs professionals del màrqueting, que impliquen aprendre idiomes, dominar la tecnologia i treballar molt l’actitud, que convé que sigui oberta, proactiva, i de servei i treball en equip.

Aquestes III Jornades de Màrqueting i Comunicació han estat organitzades per la Facultat d’Empresa i Comunicació a través de la Càtedra Lluís Bassat de Màrqueting i Comunicació Empresarial i del grau en Màrqueting i Comunicació Empresarial. Tenen la col·laboració de la Delegació d’Osona de la Cambra de Comerç de Barcelona, El 9 Nou i ESERP, centre adscrit a la UVic-UCC.