Arrenca a la UVic-UCC el projecte EDUFIRST, amb l’objectiu de treballar pels serveis d’educació i atenció a la primera infància

Els quatre socis del projecte "Improving Early Childhood Education and Care Services (ECEC) for inclusion, equity, community participation and climate justice (EDUFIRST)", coordinat per la UVic-UCC i amb Jordi Collet com a investigador principal, van trobar-se a Casa de Convalescència el 29 i 30 de gener passats per fer la reunió de llançament i donar el tret de sortida oficial a aquesta recerca.

Arrenca a la UVic-UCC el projecte EDUFIRST

A més a més de la UVic-UCC, participarà en aquest projecte, finançat pel programa Erasmus+, l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, la ciutat de Milà (Itàlia) i la ciutat de Tampere (Finlàndia). La finalitat de la recerca és donar suport a la col·laboració entre ciutats per millorar els serveis d’educació i atenció a la primera infància a partir, entre altres recursos, de programes de formació.

El kick off meeting que es va fer la setmana passada a Vic va servir per programar les actuacions durant els pròxims dotze mesos, fer el guió dels City Background Reports i de les City Visit Guidelines que cada ciutat oferirà a la resta de socis del projecte, i començar a situar els principals debats entorn dels quals girarà el projecte.

Reptes comuns a Barcelona, Milà i Tampere

Les tres ciutats participants en el projecte, Barcelona, Milà i Tampere, comparteixen reptes entorn dels serveis de primera infància amb relació a quins serveis oferir, què fer amb tota la demanda no atesa, com millorar la qualitat d'aquests serveis a infants i famílies de 0 a 3 anys, com aprofundir en el desenvolupament professional de les educadores, entre d'altres. Per tal de donar resposta a un nou model de serveis ECEC des de la perspectiva de la política pública, la governança i la pedagogia  —del projecte EDUFIRST— els pròxims passos que es faran durant el 2024 són les visites a les tres ciutats. La finalitat és conèixer de primera mà els seus serveis, així com els reptes i les dificultats que tenen.

Una vegada fetes les visites, durant el 2025 les tres ciutats, liderades per l'equip UVic-UCC format per Jordi Collet, Laura Farré, Àlex Paniagua i Glòria Olmos (grup de recerca GREUV), Verónica Jiménez i Mila Naranjo (grup de recerca GRAD) i Berta Vila (grup de recerca GLOSSA) construiran un nou model de serveis ECEC aprofitant les fortaleses i treballant per donar resposta a les debilitats identificades a cada ciutat.

Aprofitant la visita que van fer representants de les tres ciutats a la UVic-UCC, les professores Berta Vila i Francesca Davoli, del grau en Mestre d'Educació Infantil de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP), van explicar els treballs de docència, de recerca i el vincle amb la comunitat educativa de les aules Teresa Buscart i Montessori. També es va visitar l'Escola Bressol Municipal de Vic Serra de Sanferm i l'espai familiar municipal de Vic El Remei per tal que els socis estrangers del projecte poguessin conèixer el projecte de Vic per a la primera infància i les famílies.

El projecte EDUFIRST tindrà una durada de trenta-tres mesos i té prevista la seva finalització el 29 de setembre de 2026.